Klasa VIII – 4 maja – poniedziałek
Napisz w zeszycie numer lekcji, datę 4 maja
Temat: Jak przedstawić zdarzenia z powstania warszawskiego? Próbuję analizować utwór
Mirona Białoszewskiego.
W ZESZŁYM TYGODNIU PROSIŁAM CIĘ O OBEJRZENIE FILMU „PIANISTA”
Bardzo proszę, napisz samodzielnie recenzję tego filmu – według wszelkich zasad pisania recenzji.
- Otwórz podręcznik na str. 222 i przeczytaj wstęp ograniczony zieloną ramką.
- Obejrzyj krótki film – komentarz o powstaniu
- Wpisz w wyszukiwarkę „Życie codzienne podczas Powstania Warszawskiego. Panował głód i strach”
- Zanim przeczytasz tekst Mirona Białoszewskiego – otwórz załącznik i przeczytaj, a następnie wpisz do zeszytu 3 definicje, które się tam znajdują. Możesz je wyciąć i wkleić.
- Teraz przeczytaj tekst Mirona Białoszewskiego „Pamiętnik z powstania warszawskiego”
- Może ten tekst wyda Ci się dziwny. Nie przerażaj się. Czytaj uważnie.
- Mój komentarz:
- Utwór Białoszewski pisał 20 lat po wydarzeniach rozgrywających się w Warszawie.
- Zastanów się, co sprawiło, że tak dokładnie, z takimi szczegółami i detalami zapamiętał autor wydarzenia tamtego czasu???
- Analizując składnię tekstu (czyli budowę zdania, ilość wyrazów, części mowy itp.), należy wziąć pod uwagę:
- Budowę wypowiedzeń
v Liczne równoważniki zdań, np. „To swoją drogą.”, „Ta groza.”, „Dzienna.”
v Krótkie zdania, np. „A dnie były długie.”, „Samoloty przylatywały.”
v Anakoluty, np. „Cegieł.”, „Gzymsów”, „W ogóle.”, „Co tylko.”, „Już na skarpie.”, „Może trafić.” – w zestawieniu tych wypowiedzeń są zakłócone składnie: składnia rządu i składnia spójności.
- Typy wypowiedzeń:
v Liczne wypowiedzenia wykrzyknikowe, np. „Zostaw to, zostaw to!”, Widzisz, co się dzieje!”
v Liczne wypowiedzenia pytające, np. „W nas?”, Ale jak te mury chodziły […] rozlatujemy się?”
- Powtórzone konstrukcje wypowiedzeń, np. „Raz, dwa, trzy, cztery, pięć, sześć, siedem… Trzask!”, „W nas? Nie! Ale już wycie.”, „Już Mostowa ileś. Już Kościelna ileś. Już Rybaki za Kościelną. Już Boleść.”
- Środki stylistyczne:
v Wyrazy dźwiękonaśladowcze, np. „trzask”, „wiu, wiu”, „ru-ru-ru”
v Wyliczenia, np. „Gorąco. Jasno. Dym. Huczy. Front. Ludzie”, „Rano – od początku: słonce, upał, dymy, samoloty, bombardowanie, pali się.”
v Neologizmy, np. „pancerniaki”, „trojenia się [w głowie]”, [najtrudniejszy do „iścia”, „ulicunia”.
- Zrób notatkę w zeszycie – do przepisania fragmenty oznaczone czarną kropką, rombem i rzymskimi cyframi.
- Na zakończenie obejrzyj jeszcze króciutki film;
Powstanie warszawskie w liczbach i obrazach
Klasa VIII – 6 maja – środa
Napisz w zeszycie dwa numery lekcji, datę 6 maja
Temat: Obraz zrujnowanej Warszawy widziany oczami reportera. „Ziele na kraterze” Melchiora
Wańkowicza.
Dziś jeden z ostatnich tekstów obowiązkowych z podstawy programowej – „Ziele na kraterze”.
Proszę o uważne przeczytanie.
- Otwórz podręcznik na stronie 227 i przeczytaj tekst „Ziele na kraterze”.
- Teraz przeczytaj wszystkie wyrazy i pojęcia ze słownika zamieszczonego na marginesach tekstu.
- Tekst jest dość długi. Bardzo proszę o wnikliwe przeczytanie go.
- Wykonaj zadanie 1 str. 232
- Przeczytaj i naucz się definicji RETROSPEKCJA – znajduje się w zielonej ramce na
stronie 232. - Otwórz podręcznik na stronie 142. Przypomnij sobie definicję reportażu.
- W przypadku tekstu Melchiora Wańkowicza mamy do czynienia z reportażem literackim.
Tu materiał autentyczny miesza się z fikcją fabularną i charakterystyką psychologiczną bohatera. - A teraz przypomnij sobie, w jaki sposób tworzymy opis przeżyć wewnętrznych. Ten temat był w klasie VII.
- PRACA DLA CHĘTNYCH: napisz fragment przeżyć wewnętrznych bohaterki podczas marszu przez zrujnowaną Warszawę.
Przyślij mi tę pracę – możesz dostać bardzo dobrą ocenę – jeśli Ci na tym zależy.
Klasa VIII – 7 maja – czwartek
Napisz w zeszycie dwa numery lekcji, datę 7 maja
Temat: W jaki sposób bohater książki Melchiora Wańkowicza uniknął bratobójczej walki?
- Otwórz podręcznik na str. 249
- Przeczytaj bardzo wnikliwie tekst „Tędy i owędy” – przypominam Ci, że to obowiązkowy tekst z podstawy programowej.
- Wykonaj w zeszycie zadanie 1 str. 251
- Wykonaj w zeszycie zadanie 2c str. 251- w tym celu przeczytaj fragment „Mitologii” Jana Parandowskiego. Tekst znajdziesz w załączniku1.
Teraz w zeszycie wymień jak najwięcej zajęć, którym chciał się poświęcić autor.
Zrób zdjęcie notatce i prześlij do mnie mailem.