Klasa VII – 4 maja - poniedziałek
Napisz w zeszycie numer lekcji, datę 4 maja
Temat: Zbadam, na czym polega satyryczny charakter obrazu Williama Hogartha
„Przy śniadaniu”.
- Dziś nastąpi ciąg dalszy do „Żony modnej”.
- Otwórz podręcznik na stronie 181.
- Przyjrzyj się bardzo uważnie ilustracji – zwróć uwagę na postacie, ich rozmieszczenie, pozycję, gesty, itp.
- Przyjrzyj się pomieszczeniu – jak wygląda, jakie elementy mogą zdziwić czy zaskoczyć.
- Przeczytaj informację pod zdjęciem w zielonej ramce.
- Przejdź teraz na stronę 182 – tu znajdziesz ilustracje – detale, czyli „wycinki z całości”. Zwróć uwagę na przewrócone krzesło, szablę, rozsypane karty na podłodze, ziewającego służącego.
- Przyjrzyj się zegarowi – którą wskazuje godzinę? Dlaczego jednak nadano tytuł
„Przy śniadaniu”? - Skoro obraz to satyra, to co lub kogo ośmiesza???
Obraz „Przy śniadaniu” to satyra na obyczaje wyższych warstw społecznych, podobnie jak utwór Krasickiego „Żona modna”.
To drugi z sześciu obrazów z cyklu „Modne małżeństwo”. Widać tu rozbudowaną kolorystykę i drobiazgowe ukazanie wnętrza pomieszczenia. Przeciwstawione to zostało pustce duchowej bohaterów.
Hogarth to wnikliwy obserwator rzeczywistości. Krytykuje obyczaje bogatych klas swojej epoki, wyśmiewając upodobania do pomieszczeń przeładowanych ozdobami
i groteskowymi przedmiotami – kolekcja bibelotów, wazonów i figurek na kominku, obraz przedstawiający kupidyna grającego na dudkach.
Hogarth świadomie posługuje się tutaj ujęciem satyrycznym, by zwrócić uwagę
na prawdziwe wartości moralne. Narracyjny charakter i wyrazisty język malarski jego dzieł wynika z zaangażowania w typową dla oświecenia dydaktykę społeczną.
- Przepisz powyższą notatkę do zeszytu lub wydrukuj i wklej.
10. Spojrzyj krytycznie na otaczającą Cię rzeczywistość i zastanów się, co dziś można poddać krytyce?
11. Napisz w zeszycie kilka zdań (6-7) na ten temat.
Klasa VII – 7 i 8 maja – czwartek i piątek
Napisz w zeszycie dwa numery lekcji, datę 7 i 8 maja
Temat: Zebranie i utrwalenie najważniejszych zagadnień poznanych w rozdziale „Śladami
cywilizacji –dom”
- Dziś i jutro będziesz powtarzać materiał z rozdziału.
- Otwórz podręcznik na stronie 202
- Wykonaj zadanie 1a) i 1b) – przerysuj schemat do zeszytu lub na dużą kartkę w kratkę
i uzupełnij zgodnie z poleceniem. - Wykonaj zadanie 2 str. 203. – narysuj tabelę w zeszycie lub na dużej kartce w kratkę
i uzupełnij zgodnie z poleceniem - Wykonaj zadanie 3 str. 203 – nie rysuj krzyżówki. Wypisuj po prostu hasła i dopisuj do nich wyjaśnienia.
- Wykonaj zadanie 6 str. 204 – możesz napisać „A” – tytuł utworu itp.
- Przeczytaj tekst ze str. 204 pt. „Tato”.
- Wykonaj zadanie 1 str. 206
Zapisz pytanie i odpowiednią odpowiedź, np.
Dziadek miał najlepszych cieśli, ponieważ regularnie wypłacał dniówki – to tylko przykład – to nie musi być poprawna odpowiedź.
- Wykonaj zadanie 2 str. 206 – pamiętaj, że cytujesz, czyli … cudzysłów.
10. Wykonaj zadanie 4 w ten sam sposób jak zadanie 1.
11. Wykonaj zad. 6a) str. 207 – musisz skorzystać ze słownika frazeologicznego lub poprawnej polszczyzny online.
12. Przypomnij sobie, jak piszemy rozprawkę
TO JEST PRZYGOTOWANIE DO SPRAWDZIANU.
Sprawdzian odbędzie się w poniedziałek 11 maja o godzinie 8.00 według zasad, które już Ci kiedyś podałam. Napiszę też instrukcję, która poprowadzi Cię krok po kroku.
Dam Ci więcej nieco czasu, ponieważ będzie wypracowanie, ale w dalszym ciągu liczę na Twoją uczciwość. Myślę, że do godziny 10-ej – 10.30 prace powinny spłynąć do mnie.
Jeśli masz pytanie – zadzwoń lub napisz maila albo zapytaj smsem.
8 maja PIĄTEK
DZIŚ KRÓCIUTKI SPRAWDZIANIK Z WYRAZÓW ZŁOŻONYCH. WEDŁUG ZASAD ZNANEJ WAM INSTRUKCJI – WPISZCIE LUB ZAKREŚLCIE KOLOREM