Klasa V – 4 maja - poniedziałek
Piszemy w zeszycie numer lekcji, data 4 maja
Temat: Kim był Syzyf i co zrobił, że bogowie ukarali go w tak okrutny sposób?
- Dziś wracamy do mitologii.
Pamiętasz, mówiłam na początku roku szkolnego, że w V klasie będziemy mieli bardzo dużo lekcji z mitologii. A to wszystko dlatego, że cała literatura korzysta z wątków mitologicznych. Twórcy wplatają w swoje dzieła podobieństwo postaci mitologicznych, upodabniają swoich bohaterów do bohaterów mitologicznych. Dlatego tak ważna jest znajomość mitów, aby później móc znaleźć w tekście nawiązania.
- Otwórz załącznik 1 „Mit o Syzyfie”
- Przeczytaj bardzo uważnie treść mitu
- Teraz przeczytaj wszystkie pojęcia wyjaśnione na marginesach.
- A teraz sprawdzisz się online, ile zapamiętałaś / zapamiętałeś z treści mitu
- Skopiuj poniższy link i otwórz stronę
https://opracowania.pl/testy/jezyk-polski/syzyf-w-markowska,tid,1116
- Teraz rozpocznij test i sprawdź, na ile pytań odpowiedziałaś / odpowiedziałeś prawidłowo
- Jeśli wynik jest słaby – koniecznie przeczytaj mit jeszcze raz – i rozwiąż test ponownie.
- Nie lekceważ tego mitu, ponieważ motyw Syzyfa wykorzystywany jest w wielu utworach literackich i koniecznie trzeba znać jego treść.
10. Teraz przejdź do ćwiczeń.
- Określ elementy świata przedstawionego:
Czas akcji – mityczny
Miejsce akcji – Korynt przepisz do zeszytu!!!
- W załączniku 2 „BOHATEROWIE” znajdziesz wypisane postacie. Przepisz je do zeszytu lub wydrukuj i wklej.
- W załączniku 3 „ROZSYPANKA” są wydarzenia mitu. Trzeba je przepisać do zeszytu we właściwej kolejności.
Napisz w zeszycie na środku WYDARZENIA, a pod spodem wpisz punkty
- Zastanów się, w jaki sposób Syzyf zawinił wobec bogów i świata?
- Otwórz załącznik 4 „PRZEWINIENIA SYZYFA” i przepisz je do zeszytu albo wklej wydrukowane.
5 maja - wtorek
Napisz w zeszycie numer lekcji, data 5 maja
Temat: Komu i dlaczego – według starożytnych Greków – udało się sprowadzić nieszczęścia
i śmierć na ludzi?
- Dziś kontynuujemy nasze wędrówki mitologiczne. Mam nadzieję, że wczorajsza lekcja została odrobiona, zrobiłaś / zrobiłeś sobie test z mitu o Syzyfie i wypadł bardzo dobrze.
- Teraz otwórz podręcznik na str. 274. Znajdziesz tam tekst pt. „Puszka Pandory”.
- Przeczytaj bardzo uważnie, ponieważ trzeba będzie jak najwięcej z tego tekstu zapamiętać.
- Teraz zadania do wykonania w zeszycie:
- Narysuj poniższą tabelę (albo wydrukuj ją i wklej) i zaznacz odpowiedzi „prawda-fałsz”
|
prawda |
fałsz |
Epimeteusz ucieszył się, że bogowie są mu życzliwi, i przyjął do siebie Pandorę |
|
|
Atena, pomagając władcy bogów, nie znała zamiarów Zeusa |
|
|
Zeus postanowił ukarać Prometeusza i unieszczęśliwić ludzi |
|
|
Brat Prometeusza uległ natarczywym prośbom żony i pozwolił otworzyć puszkę |
|
|
Prometeusz podejrzewał bogów o podstęp, ale nie potrafił przekonać brata |
|
|
W drodze na ziemię Pandorze towarzyszył Hefajstos, boski kowal i snycerz |
|
|
- Przeczytaj polecenie zadanie 3a str. 276.
- Teraz uzupełnij tekst z lukami – przepisz do zeszytu albo wydrukuj i wklej
Prometeusz sprawił, że ludzie stali się silniejsi. Mam tego dość! Pokażę Prometeuszowi, gdzie jest jego miejsce. Ześlę ……………………………………… na jego ukochany lud. Wykorzystam też słabości ludzi, na przykład ………………………………………………….. . Wspólnie z innymi bogami stworzę istotę, dzięki której zrealizuję swój plan. Z pewnością brat Prometeusza zachwyci się …………………........…………….. Pandory i przyjmie ją do swojego domu.
|
- Zastanów się, jaką rolę spełnia w micie Nadzieja, która została zamknięta w puszcze przez Pandorę.
Napisz inne – szczęśliwsze zakończenie mitu – uwzględniając właśnie postać Nadziei. Pamiętaj, że wszystkie nieszczęścia zostały wypuszczone
- Na zakończenie otwórz załącznik PUSZKA PANDORY
- Uzupełnij tekst z lukami w następujący sposób:
- Usuń wykropkowane miejsca i wpisz odpowiedni wyraz w odpowiedniej formie
- Zaznacz ten wyraz jakimś kolorem, tak jak to robiłaś / robiłeś w przypadku kartkówki „Katarynka”
- Zapisz zmiany w pliku
- OBOWIĄZKOWO odeślij mi na maila wykonaną pracę
- POSTARAJ SIĘ WYKONAĆ PRACĘ SAMODZIELNIE BEZ POMOCY PODRĘCZNIKA.
Klasa V – 6 i 7 maja – środa i czwartek
Napisz w zeszycie dwa numery lekcji, data 6 i 7maja
Temat: Świat wirtualny a rzeczywistość. Tekst literacki a tekst informacyjny.
- Czy wiesz, co to jest świat wirtualny?
- A co to takiego rzeczywistość?
Oczywiście – świat wirtualny to ten nierzeczywisty, wymyślony – kojarzy nam się z komputerem, z avatarami, z życiem poza czasem.
Świat rzeczywisty to ten, w którym my żyjemy albo moglibyśmy żyć.
- Dziś na lekcji zapoznasz się z krótkim tekstem.
- Otwórz podręcznik na stronie 287
- Przeczytaj tekst Doroty Suwalskiej „W komputerowym świecie”. To fragment powieści „Marionetki Baby - Jagi”.
- Teraz Twoje zadanie polega na określeniu elementów świata przedstawionego.
Zapisz, proszę, samodzielnie w zeszycie:
- Czas i miejsce wydarzeń - ……………………………
- Bohaterowie - …………………………………………
- Wydarzenia (zapisane w punktach i zgodnie z kolejnością wydarzeń)
- Co to jest tekst literacki???
Oczywiście, że wiesz!!! Przecież przeczytałaś / przeczytałeś już tyle lektur i innych książek, wierszy, mitów, legend, baśni itp. One wszystkie pisane są językiem literackim – to oczywiście teksty literackie. Ich zadaniem jest działać na Twoją wyobraźnię, na Twoje uczucia. Autorzy stosują wiele zabiegów słownych, aby tekst był żywy, zrozumiały,
np. porównania, przenośnie (metafory), uosobienia (personifikację), dźwiękonaśladownictwo i wiele innych.
- A co to jest informacyjny???
To tekst, który ma być praktyczny, czyli służyć ludziom pomocą. Co to oznacza? To teksty, które ludzie odczytują, aby dowiedzieć się, np. o mającym odbyć się zebraniu, spotkaniu ze znaną postacią, to informacje z urzędów, to listy oficjalne czy – niedawno poznana przez Ciebie – instrukcja.
- Otwórz podręcznik na stronie 289.
10. Przeczytaj tekst Anny Jasińskiej „Uzależnieni od komputera”.
11. Teraz przejdź na stronę 290 i przeczytaj zawartość żółtej tabeli. Zapamiętaj definicje .
12. Wykonaj pisemnie w zeszycie zad. 4b str. 290
13. Otwórz teraz załącznik 6-7 maja. Jest on w PDF. Możesz go wydrukować i uzupełnić,
a następnie wkleić do zeszytu. Jeśli nie masz takiej możliwości – przepisz zawartość załącznika do zeszytu.
14. Przejdź teraz do ćwiczenia z pomarańczą. Otwórz na str. 108-109.
15. Wykonaj zadanie 1 str. 108
16. Wykonaj zad. 2a,b str.109
17. Wykonaj zad. 3 str. 109.
Klasa V – 8 maja – piątek
Napisz w zeszycie numer lekcji, data 8 maja
Temat: Na wystawie – rzeźba boskiego wojownika.
- Zapoznasz się dziś z pojęciem rzeźba.
- W tym celu otwórz podręcznik na str. 319
- Przeczytaj głośno pojęcia:
- rzeźba
- posąg
- popiersie
- płaskorzeźba
- Wykonaj teraz zad. 1 str. 319, czyli napisz w zeszycie:
Atena, V w. p.n.e. - ………………………. Tu wpiszesz: posąg, popiersie czy płaskorzeźba
Neptun
Zeus …….
- Przypomnij sobie, w jaki sposób opisujemy przedmiot.
Mieliśmy w zeszłym roku dziewczynkę w czerwonej sukni, mieliśmy obraz ze słonecznikami.
Dziś opiszesz rzeźbę.
- W tym celu otwórz załącznik i przejdź na drugą stronę, gdzie masz dwie rzeźby do wyboru – obydwie przedstawiają Prometeusza.
- Aby dobrze wykonać to zadanie, postępuj krok po kroku według instrukcji:
- wykorzystaj słownictwo z tabeli na stronie 320
- zamieść informację o autorze dzieła
- napisz, kogo przedstawia rzeźba
- poinformuj, gdzie dzieło się znajduje
- z jakiego materiału zostało wykonane
- w jakiej sytuacji został przedstawiony bohater
- Zaplanuj swoją wypowiedź. Pamiętaj o poprawnym graficznym zapisie, czyli:
v Wstępie – gdzie znajdą się ogólne wiadomości o rzeźbie (tytuł, autor, czas powstania, miejsce ekspozycji)
v Rozwinięciu – dokładny opis dzieła (rodzaj rzeźby, materiał, wielkość, kolorystyka, sytuacja, w której przedstawiono postać, ekspresja itp.)
v Zakończeniu – podsumowanie wypowiedzi (wyrażenie swoich emocji, opinii na temat dzieła i uzasadnienie swojego zdania)
- Pamiętaj o akapitach, czyli wcięciu w tekście.
10. PRACĘ NAPISZ W WORDZIE i prześlij mi na maila jako załącznik.
11. Ocenię Twoją pracę i odeślę Ci wiadomość sms-em – tak jak instrukcję.
12. Masz czas do soboty do 18-ej
13. Jeśli nie otrzymam pracy – wstawię ocenę niedostateczną.
Pamiętaj – niedługo już wystawiamy oceny na koniec roku.