Klasa VI – 15 i 16 kwietnia – środa i czwartek
Piszemy w zeszycie dwa numery lekcji, datę 15 i 16 kwietnia,
Temat: Korzystaj ze słowników – powtórzenie wiadomości.
- Przypominamy sobie alfabet polski!!!!
W zeszycie zapisujemy notatkę
W polskim alfabecie są litery ze ZNAKAMI DIAKRYCZNYMI, czyli znakami graficznymi umieszczanymi nad lub pod literą, obok litery lub wewnątrz niej.
Zmieniają one sposób odczytu tej litery i tworzą przez to nową literę.
W alfabecie polskim jest dziewięć liter tworzonych za pomocą znaków diakrytycznych (litery diakrytyzowane, litery diakrytyczne): ą, ć, ę, ł, ń, ó, ś, ź, ż.
Jeśli nie stawiamy wraz z literą znaku typu: kreska, kropka, ogonek – to zmieniamy znaczenie wyrazu, np. zająć – zając, ptak - plak
Wpisujemy do zeszytu alfabet
a, ą, b ,c, ć, d, e, ę, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, ń, o, ó, p, r, s, ś, t, u, w, y, z, ź, ż
Ćwiczenia utrwalające układanie wyrazów według kolejności alfabetycznej.
Zadanie I
Przepisz do zeszytu podane wyrazy w kolejności alfabetycznej – każdą grupę oddzielnie.
- żmija, wąż, węże, żmije, wężowy, żmijowy, wężowisko
- pszenica, pszczeli, pszenny, pszczółka, pszeniczny, pszczoła
- aranżacja, albatros, abażur, autobus, artysta, anatomia, atropina, afekt
- brzask, bankiet, Bóg, buk (drzewo), Bug (rzeka), branża, bandaż, brokuł, burak
Zadanie II
Wypisz wszystkie imiona kolegów i koleżanek z Twojej klasy (swoje też) i ułóż je w kolejności alfabetycznej. Jeśli są podwójne imiona – wpisujesz je tylko raz.
2. Otwieramy podręcznik na stronie 295
3. Czytamy bardzo uważnie zadanie wstępne, czyli wszystkie informacje zawarte
w „dymkach”.
4. Przechodzimy do zadanie 1 str. 295
- Można sobie podkreślić informacje bardzo delikatnie ołówkiem w podręczniku – tak, żeby można było później zetrzeć ołówek
- Następnie wypisujemy w zeszycie po jednym przykładzie do polecenia, czyli 6 przykładów. Oczywiście nie trzeba z jednego tylko „dymka”, każdy przykład może być z innego.
5. Zapewne nie wszyscy z Was mają w domu różnorodne słowniki, ale na pewno
macie „Słownik ortograficzny”.
6. Przyjrzyjcie się jego budowie, a następnie wykonajcie zad. 2a str. 296
7. Teraz otwórzcie zeszyt ćwiczeń nr 2 na str. 13.
Jeśli nie będziecie czegoś wiedzieli o różnych słownikach, można skorzystać z wiadomości w Internecie lub przypomnieć sobie wiadomości z klasy V.
8. Wykonujemy zad. 1 str. 13
9. Otwieramy zeszyt ćwiczeń nr 2 str. 15-17 i wykonujemy zadania z mini sprawdzianu:
Zad. 1 str. 15
Zad. 2 str. 16
Zad. 3 str. 16
Zad. 4 str. 16-17
10. Otwieramy zeszyt ćwiczeń z pomarańczą.
Zad. 1 str. 98
Zad. 2 a, b str. 99 – słowo wykreśl oznacza przekreśl przekreśl
Zad. 3 a, b str. 100
Zad. 5 str. 100
Zad. 6 str. 100
Klasa VI – 17 kwietnia – piątek
Piszemy w zeszycie dwa numery lekcji, datę 17 kwietnia,
Temat: W walce o wolność – czytamy tekst Pawła Beręsewicza pt. „Tajemnica człowieka z blizną”
- Otwieramy podręcznik na str. 296
- Czytamy bardzo uważnie tekst pt. „Tajemnica człowieka z blizną”
- Pobieramy załącznik do dzisiejszej lekcji
- Uczniowie, którzy mają możliwość wydrukowania – rozwiązują zadania na karcie i wklejają ją do zeszytu.
- Uczniowie, którzy nie mają możliwości wydrukowania materiału – przepisują do zeszytu pytania i odpowiedzi. Zadanie 2 – rysunek – wykonują tylko cztery dymki i tam wpisują wypowiedzi.
OD PONIEDZIAŁKU WRÓCIMY DO LEKTURY „FELIX, NET I NIKA ORAZ GANG NIEWIDZIALNYCH LUDZI”.
Będę Wam przesyłała materiały, które trzeba będzie przeczytać i wykonać ćwiczenia.